Ile kosztuje rower do kolarstwa torowego?
Ceny rowerów torowych wahają się od około 7 500 złotych za podstawowe ramy komercyjne używane w jeździe amatorskiej, aż po ponad 570 000 złotych za kompletne zestawy wykorzystywane przez reprezentacje narodowe podczas Igrzysk Olimpijskich.
Rower torowy do użytku amatorskiego to najczęściej konstrukcja karbonowa, zgodna z regulaminem UCI, z podstawowym napędem jednorzędowym i standardowymi kołami treningowymi. Sprzęt klasy olimpijskiej opiera się na indywidualnie projektowanych ramach, komponentach wykonanych w technologii druku 3D, niestandardowej geometrii i materiałach takich jak Scalmalloy, tytan czy zaawansowane kompozyty.
Najdroższy rower torowy świata to V-IZU TCM2, wyprodukowany przez japońską firmę Toray, wykorzystywany przez kadrę Japonii w Paryżu 2024. Koszt: 126 555 euro, czyli około 569 500 zł. To kompletna maszyna z czteroramiennym przednim kołem, karbonowym dyskiem z tyłu, szerokim widelcem i ramą wykonaną z aerodynamicznych rur w technologii inspirowanej Hope HB.T.

Dla porównania, brytyjska drużyna olimpijska korzysta z modelu UKSI-BC1, który kosztuje 64 350 euro (ok. 289 500 zł) i składa się jedynie z ramy, widelca Lotus A1000M i sztycy podsiodłowej. To sprzęt zaprojektowany przy współpracy z firmą Metron Advanced Equipment, z użyciem technologii druku 3D.

Inne reprezentacje również nie szczędzą środków:
- Factor Pursuit Bike (Australia) – 55 091 euro = ok. 248 000 zł
- Pinarello Bolide F HR C-3D (Włochy) – 28 750 euro = ok. 129 500 zł
- Hope HB.T Paris (Wielka Brytania) – 29 188 euro = ok. 131 300 zł
- Pardus Time10 (Chiny) – 45 010 euro = ok. 202 500 zł
Co istotne, żaden z tych rowerów nie zawiera w cenie pełnego osprzętu. Komponenty takie jak koła torowe (np. Campagnolo Ghibli), korby, zębatki, kierownice czy suporty są dodawane osobno, a ich koszt może sięgać kolejnych 20 000–50 000 zł.
Na drugim końcu skali znajduje się rama Dolan DF4 – dostępna komercyjnie dla amatorów i klubów – w cenie 1 683 euro, czyli ok. 7 600 zł. To podstawowy punkt wejścia do świata kolarstwa torowego, choć oczywiście do pełnego zestawu potrzebujesz jeszcze wielu komponentów.

Przegląd topowych rowerów torowych i ich cen
Poniżej znajdziesz zestawienie najdroższych i najbardziej zaawansowanych rowerów torowych używanych podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024. Każdy z nich został opracowany z myślą o maksymalnej aerodynamice, sztywności i minimalnym oporze powietrza — często z wykorzystaniem druku 3D, włókna węglowego i specjalistycznych stopów.
Model | Producent | Cena (€) | Cena (PLN)* | Używany przez |
---|---|---|---|---|
V-IZU TCM2 | Toray | 126 555 | 569 500 zł | Japonia |
V-IZU TC-M1 | Toray | 112 320 | 505 400 zł | Japonia |
UKSI-BC1 | Metron / Lotus | 64 350 | 289 500 zł | Wielka Brytania |
Factor Pursuit Bike | Factor | 55 091 | 248 000 zł | Australia |
Pardus Time10 | Pardus | 45 010 | 202 500 zł | Chiny |
Pardus CT2020 | Pardus | 36 500 | 164 300 zł | Chiny |
Hope HB.T Paris | Hope x Lotus | 29 188 | 131 300 zł | Wielka Brytania |
Pinarello Bolide F HR C-3D | Pinarello | 28 750 | 129 500 zł | Włochy |
Worx WX-R Vorteq | Worx / Vorteq | 28 000 | 126 000 zł | Malezja |
Look P24 | Look | 11 999 | 54 000 zł | Francja |
Dolan DF4 (rama) | Dolan | 1 683 | 7 600 zł | Amatorzy, kluby |
*Przeliczenie orientacyjne przy kursie 1 € = 4,5 zł
Co wyróżnia te modele?
- V-IZU TCM2 / TC-M1 – japoński majstersztyk inspirowany konstrukcją Hope HB.T. Radykalnie szeroki widelec, odwrócony napęd po lewej stronie i karbonowy dysk z tyłu. TCM2 to najdroższy rower torowy świata.
- UKSI-BC1 – zaprojektowany przez Metron Advanced Equipment, rama drukowana 3D, widelec Lotus A1000M, dostępny tylko dla reprezentacji. Kosztuje tyle, co samochód klasy premium — a to bez kół i napędu.
- Factor Pursuit Bike – aerodynamiczny potwór stworzony dla wyścigów drużynowych. Cały zestaw zawiera m.in. koła Black Inc, bazową kierownicę i sztycę, ale nadal bez napędu.
- Pinarello Bolide F HR C-3D – rama ze Scalmalloy, używana przez Filippo Gannę w próbie rekordu godzinnego. Drukowana 3D z pięciu części, łączona żywicą.
- Hope HB.T Paris – projekt na IO Tokio rozwijany dalej na IO Paryż. Wersja z karbonu dostępna w niższej cenie niż wersja 3D (UKSI-BC1), ale z równie imponującą geometrią.
- Worx WX-R Vorteq – rower sprintowy z aerodynamicznymi rurami, 30-centymetrową kierownicą za 50 tys. zł i siodłem bez szyn. Najdroższy komponentowo rower z IO Tokio.
- Dolan DF4 – jedyna opcja na tej liście dostępna dla przeciętnego amatora. Rama nie jest drukowana ani superlekka, ale pozwala na starty w zawodach UCI za ułamek ceny.
Od czego zależy cena roweru torowego?
Cena roweru do kolarstwa torowego zależy od kilku kluczowych elementów, które w przeciwieństwie do rowerów szosowych czy gravelowych, są maksymalnie wyspecjalizowane i często opracowywane na potrzeby jednego konkretnego zawodnika lub zespołu.
Poniżej rozbijamy najważniejsze czynniki wpływające na koszt:
🧩 1. Technologia produkcji
Najdroższe ramy – jak UKSI-BC1 czy Pinarello Bolide F HR C-3D – powstają w technologii druku 3D z materiałów takich jak:
- Scalmalloy – stop aluminium, magnezu i skandu (stosowany przez Pinarello),
- Tytan – wykorzystywany m.in. przez Renishaw do drukowania korb i sztyc,
- Kompozyty węglowe – używane do formowania aerodynamicznych kształtów ram i widelców.
Druk 3D umożliwia tworzenie komponentów idealnie dopasowanych do ciała zawodnika, ale wiąże się z ekstremalnie wysokimi kosztami jednostkowymi.
⚙️ 2. Materiały konstrukcyjne
Standardem w rowerach torowych jest włókno węglowe (karbon) — lekkie, sztywne i bardzo kosztowne w obróbce. Tańsze modele jak Dolan DF4 również bazują na karbonie, ale w wersji warstwowej, z niższym modułem sztywności.
Zaawansowane modele, np. Hope HB.T Paris czy V-IZU TCM2, korzystają z:
- monolitycznych elementów karbonowych,
- karbonowych dysków i kół torowych (np. Campagnolo Ghibli, Southern Spars),
- precyzyjnie modelowanych aerodynamicznych profili wideł i sztyc.
🛠 3. Komponenty: napęd, koła, kokpit
Rama to zaledwie część ceny. Do kompletu potrzebne są:
- koła torowe: np. Black Inc (18 420 zł za komplet), Campagnolo Ghibli, Zipp Super-9,
- kierownice: często drukowane 3D, np. Hope cockpit lub niestandardowe grip bary Worx Vorteq (nawet 50 000 zł),
- napęd: zębatki 52×12, 55×14, korby 190 mm (jak u Ondřeja Sosenki), łańcuchy 1/8” wzmocnione,
- suporty: niestandardowe, np. BB65 (Look) lub BB30 narrow (FES B20),
- siodła: czasem przyspawane do sztycy lub zamontowane bezszynowo jak w Worx WX-R.
📏 4. Geometria i aerodynamika
Rowery torowe różnią się znacznie geometrią od rowerów szosowych. Typowe cechy to:
- krótszy rozstaw osi, wysoki suport – ułatwia jazdę po nachylonym torze,
- kątowa główka ramy i minimalny flop – dla stabilności przy dużej prędkości,
- niskie profile i szerokie widelce – jak w V-IZU TCM2, które zwiększają sztywność przy zachowaniu aerodynamiki.
🏁 5. Przeznaczenie roweru
Sprzęt do sprintu różni się od roweru do wyścigu drużynowego (pursuit) czy czasówki (TT):
- Sprint: wysoka sztywność, krótkie przełożenia (większy zryw),
- Pursuit: długie przełożenia, duże koła z niskim oporem toczenia,
- Madison / Bunch racing: kompromis pomiędzy zwinnością a aerodynamiką.
W skrócie: drogi rower torowy kosztuje tyle, ile bolid Formuły 1 w wersji rowerowej – bo każdy jego element jest projektowany pod kątem milimetrów i tysięcznych sekundy.
Przykłady sprzętu olimpijskiego z IO Paryż 2024
Poniżej znajdziesz najgłośniejsze konstrukcje rowerów torowych używanych przez czołowe reprezentacje narodowe podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024. Dla każdego modelu podajemy cenę w złotówkach, skład zestawu oraz unikalne cechy konstrukcyjne.
V-IZU TCM2 – 569 500 zł
- Producent: Toray (Japonia)
- Zawiera: kompletny rower: rama, widelec, kierownica, sztyca, przednie czteroramienne koło, tylny karbonowy dysk
- Technologia: odwrócony napęd (po lewej stronie), radykalnie szeroki widelec, aerodynamiczne profile przypominające ostrza
- Używany przez: reprezentację Japonii
UKSI-BC1 – 289 500 zł
- Producent: Metron Advanced Equipment / Lotus
- Zawiera: tylko rama, widelec Lotus A1000M, sztyca podsiodłowa
- Technologia: rama drukowana w 3D, wzorowana na Hope HB.T Paris, opracowana we współpracy z brytyjskim instytutem sportu
- Dodatki potrzebne osobno: kierownica, napęd, koła, siodło
- Używany przez: Team GB (Wielka Brytania)
Factor Pursuit Bike – 248 000 zł
- Producent: Factor Bikes
- Zawiera: rama, widelec, kierownica bazowa, sztyca, przednie i tylne koło Black Inc, drobne części
- Cechy: mocno obniżona strefa czołowa, bardzo szerokie rozstawienie rur tylnego trójkąta, ekstremalna aerodynamika
- Używany przez: Australia (AusCycling)
Pinarello Bolide F HR C-3D – 129 500 zł
- Producent: Pinarello
- Zawiera: rama, widelec, sztyca, zestaw kołowy, kierownica
- Technologia: rama drukowana z Scalmalloy, tuberkulacje na sztycy inspirowane płetwami humbaka, 5-elementowa konstrukcja klejona żywicą epoksydową
- Używany przez: Filippo Ganna i włoska drużyna torowa
Pardus Time10 – 202 500 zł
- Producent: Pardus
- Zawiera: rama, widelec, sztyca podsiodłowa
- Cechy: chiński projekt oparty na geometrii sprinterskiej, dostępny w dwóch wariantach (Time10 i CT2020)
- Używany przez: reprezentację Chin
Hope HB.T Paris – 131 300 zł
- Producent: Hope x Lotus
- Zawiera: rama, widelec, sztyca podsiodłowa, mostek, kierownica
- Cechy: klasyczny karbonowy projekt, ręcznie robiony w Yorkshire, lżejsza alternatywa dla UKSI-BC1
- Używany przez: Wielka Brytania, IO Tokio i Paryż
Worx WX-R Vorteq – 126 000 zł
- Producent: Worx / Vorteq (UK / F1)
- Zawiera: rama, niestandardowy kokpit, kierownica aerodynamiczna (30 cm), sztyca, siodło bez szyn, widelec
- Cechy: bardzo wąska oś przednia 12×32 mm, komponenty zaprojektowane specjalnie dla drużyny Malezji
- Używany przez: Muhammad Fadhil Mohd Zonis i reprezentację Malezji
Look P24 – 54 000 zł
- Producent: Look
- Zawiera: rama, suport BB65, korby Look Zed
- Cechy: podwójna sztyca okalająca rurę podsiodłową, geometrycznie zoptymalizowana pod madison i team pursuit, opcjonalne kierownice (pursuit/sprint/Madison)
- Używany przez: reprezentację Francji
Dolan DF4 – 7 600 zł (rama)
- Producent: Dolan
- Zawiera: rama karbonowa
- Cechy: opcja dostępna komercyjnie, homologowana przez UCI, idealna dla amatorów i klubów torowych
- Używany przez: kluby i zawodnicy w niższych kategoriach UCI
Każdy z powyższych rowerów może wymagać dalszych inwestycji w napęd, suport, koła, siodło i pedały – niektóre konstrukcje są oferowane jako „goła rama”, inne jako pełny zestaw, ale nadal bez grupy napędowej.
W kolejnym punkcie przyjrzymy się, ile zapłaci typowy amator za rower torowy, który pozwala wystartować w zawodach, a nie kosztuje tyle co mieszkanie.
Ile zapłacisz za sprzęt torowy w Polsce (realny koszt dla amatora?)
Zakup roweru do kolarstwa torowego nie musi oznaczać wydania pół miliona złotych. Choć rowery olimpijskie są tworzone z użyciem najnowszych technologii i na zamówienie reprezentacji narodowych, dla amatora lub zawodnika klubowego istnieją dostępne (choć nadal kosztowne) alternatywy.
Poniżej znajdziesz orientacyjny kosztorys kompletnego zestawu torowego dla osoby, która chce jeździć legalnie i bezpiecznie po torze (np. w Pruszkowie), z możliwością startu w zawodach zgodnych z regulaminem UCI.
1. Rama torowa – od 7 500 z
- Najczęściej wybierana przez amatorów to Dolan DF4 – rama karbonowa homologowana przez UCI.
- Alternatywy: Look AL 464, BT Edge, używane modele z OLX/ebay.
📌 Koszt: 7 500–12 000 zł
2. Widelec, sztyca, mostek – ok. 3 000–6 000 zł
- Kompatybilność z ramą jest kluczowa.
- W przypadku gotowych framesetów (np. Dolan), widelec jest często w zestawie.
- Sztyce torowe różnią się długością i offsetem od szosowych – muszą być sztywne.
📌 Koszt: 3 000–6 000 zł
3. Koła torowe – 6 000–15 000 zł
- Podstawowe zestawy to np. Mavic Ellipse (~3 000 zł), ale coraz rzadziej dopuszczane w zawodach wyższej rangi.
- Profesjonalne koła: Campagnolo Ghibli (~20 000 zł za komplet), Corima, Black Inc, Zipp.
- Koła muszą być przystosowane do napędu jednorzędowego, bez kasety, na nakręcany tryb.
📌 Koszt: 6 000–15 000 zł
4. Napęd torowy (łańcuch, korba, zębatka, suport) – 3 000–10 000 zł
- Typowy układ: duża zębatka 48–55T, tryb 12–15T, łańcuch 1/8”, korby jednorzędowe.
- Marki: Rotor, Shimano Dura-Ace Track, Sugino, Miche, SRAM Omnium.
📌 Koszt: 3 000–10 000 zł
5. Opony lub szytki – 1 000–3 000 zł
- Najczęściej używane: szytki torowe (np. Continental Sprinter, Vittoria Pista).
- W torze nie liczy się przyczepność – tylko niskie opory toczenia i wysoka ciśnienie (do 12 barów).
📌 Koszt: 1 000–3 000 zł
6. Kierownica torowa – 1 000–5 000 zł
- Kształt zależy od dyscypliny: klasyczny drop bar, pursuit bar, aero bar.
- Proste aluminiowe kierownice: ~800–1 500 zł
- Zaawansowane karbonowe modele (np. LOOK, PRO, Cinelli): 3 000–5 000 zł
📌 Koszt: 1 000–5 000 zł
7. Siodło, pedały, dodatki – 1 000–2 000 zł
- Pedały bez systemów szosowych (zbyt wystające).
- Często używa się pedałów systemu Look Keo z dodatkowymi paskami zabezpieczającymi.
- Siodło: minimalistyczne, sztywne, często mocowane na stałe.
📌 Koszt: 1 000–2 000 zł
Podsumowanie kosztów dla amatora:
Element | Przedział cenowy |
---|---|
Rama + widelec + sztyca | 7 500–18 000 zł |
Koła | 6 000–15 000 zł |
Napęd | 3 000–10 000 zł |
Opony/szytki | 1 000–3 000 zł |
Kierownica | 1 000–5 000 zł |
Pedały + siodło + dodatki | 1 000–2 000 zł |
SUMA | 19 500 – 53 000 zł |
Wniosek? Za najtańszy, ale pełnowartościowy amatorski rower torowy zapłacisz dziś ok. 20 000 zł, ale jeżeli chcesz zbliżyć się do poziomu sprzętu używanego przez zawodowców – budżet powinien wynosić minimum 35–50 tys. zł.
Podsumowanie – Ile kosztuje rower do kolarstwa torowego?
Cena roweru do kolarstwa torowego zależy przede wszystkim od jego przeznaczenia – amatorskiego treningu na torze czy startów na poziomie olimpijskim. Dla początkującego zawodnika lub klubu, który chce legalnie jeździć po torze i spełnić wymagania UCI, koszt kompletu zaczyna się od około 20 000 zł. W tej cenie otrzymamy podstawową ramę (np. Dolan DF4), koła treningowe, prosty napęd jednorzędowy i niezbędne komponenty. Sprzęt ten będzie wystarczający do lokalnych startów i treningów w Polsce, np. na torze w Pruszkowie.
Z kolei profesjonalne rowery torowe – takie jak V-IZU TCM2, UKSI-BC1 czy Factor Pursuit Bike – osiągają cenę od 130 000 do ponad 570 000 zł i są projektowane z myślą o rekordach świata i medalach olimpijskich. Używają ich topowi kolarze jak Filippo Ganna i reprezentacje narodowe podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024. Tak wysoki koszt wynika z zastosowania drukowanych w 3D ram, specjalistycznych stopów (Scalmalloy, tytan) oraz komponentów aerodynamicznych wykonanych na indywidualne zamówienie. Jeśli więc zastanawiasz się, ile kosztuje rower do kolarstwa torowego, odpowiedź brzmi: od 20 tysięcy do ponad pół miliona złotych – w zależności od ambicji i celu jego użycia.
Źródła i inspiracje
Informacje zawarte w artykule pochodzą z analizy danych technicznych, specyfikacji producentów oraz relacji medialnych związanych z Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu 2024. Oto wybrane źródła, na których oparto zestawienie rowerów torowych i ich cen:
- https://www.uci.org
- https://www.cyclingnews.com
- https://www.bikeradar.com
- https://www.road.cc
- https://www.pinarello.com
- https://www.factorbikes.com
- https://www.lookcycle.com
- https://www.dolan-bikes.com
- https://www.vorteqsports.co.uk
- https://www.campagnolo.com

Daniel, założyciel i główny redaktor CzerwonyRower.pl, od ponad 10 lat aktywnie działa w branży rowerowej jako specjalista ds. sprzętu, doradca oraz tester rowerów. Jako były zawodnik amatorskich wyścigów MTB oraz właściciel serwisu rowerowego, na co dzień pomaga klientom dobrać najlepszy sprzęt do ich potrzeb.
Dodaj komentarz